Lidt om hverdagen, praktikken og livet ved siden af.

Vi har nu været i Cebu i nogle måneder, og selvom jeg
ikke troede det i starten, da der hele tiden skete så meget, og der var så
mange nye og spændende ting at foretage sig, er det nu blevet hverdag. Dette er
dog bestemt ikke en dårlig ting. Jeg er stadig enormt glad for at være både på praktikken
og generelt i Cebu. Vi er som tidligere beskrevet 7 danske studerende på Parian,
opdelt i to hold, som skiftes til at møde om morgenen og om eftermiddagen. Det
vil sige at jeg hver anden uge møder klokken 7.30. Disse uger ser som
udgangspunkt således ud: Vi starter morgenen ud med at få børstet tænder på
børnene og eventuelt lussekæmmet hår. De af børnene som går i skole er allerede
taget af sted, og mellem 8.30 og 9.00 følger vi de mindste i preschool.
Herefter har vi nogle timer med de resterende børn, hvor vi leger med enten
noget af det vi har i skabet der tilhøre de danske pædagogstuderende, eller
finder på andre kreative eller aktive lege. Eksempler på populære lege for tiden
er; at lege med lego, tegne tegninger, læse historier, lave perlekæder- eller
plader og andre kreative, stille lege. At danse er noget de er enormt glade for
og gør meget, og ellers bruger vi en del tid vi udenfor på parkeringspladsen
foran Parian, hvor vi spiller basket, badminton, leger fange- eller gemmelege
osv.

Omkring klokken 10.30 kommer de små tilbage, og klokken
11 ca. spises der frokost. Mens de spiser frokost, går vi som regel hen på et
fint gadekøkken rundt om hjørnet, hvor vi holder vores pause og får noget god
og billig mad. Når vi kommer tilbage skal børnene puttes, og herefter har vi
mulighed for at få ordnet nogle praktiske ting, inden vi tager hjem ved 13
tiden.

Da vi er en stor flok studerende hernede, og jeg desuden
selv bor sammen med 6 andre danske pædagogstuderende, er der rig mulighed for
at være social uden for praktikken, hvilket jeg er rigtig glad for. Da det er meget
billigt at spise ude, gå i byen, tage på turer osv., benytter vi os også rigtig
ofte af dette. Dog skal det siges at intet er billigt hvis man gør det lidt for
meget, og det er der mange af vores kontoer der bærer præg af :)   

Jeg kan rigtig godt lide at være i Cebu by, men det er
samtidig rart at det er muligt at komme lidt væk fra byens kaos og ud til nogle
smukke strande, idyl og afslapning.  Jeg
har været på små turer/ferier til nogle af de omkringliggende øer, samt i moalboal
som man kan køre til på nogle timer.

Jeg er rigtig glad for at være her i Cebu, og lærer og
oplever en masse. Landet er lidt mere korrupt end jeg havde forestillet mig, og
livet for et gadebarn i Cebu kan være ufattelig barskt. Der er dog flere
forskellige projekter og steder som gør en forskel for disse børn, og Parian
drop-in center er et af dem. Centeret kunne helt sikkert godt bruge eksempelvis
flere økonomiske ressourcer osv., men i forhold til mange af de andre steder,
har børnene på Parian det rigtig godt. Det skyldes bl.a. at Parian er et sted
som ofte har en del flere studerende, og samtidig får det lidt mere
opmærksomhed fra f.eks. sponsorer og besøgende, end andre projekter og centrer.